fredag den 22. oktober 2010

Min chef på Rapunzel


25-åriga Ida Backlund tog hem priset som Årets kvinnliga stjärnskott i regionfinalen i entreprenörstävlingen Entrepreneur of the year. Foto: Vladimir Hartvig
25-åriga Ida Backlund tog hem priset som Årets kvinnliga stjärnskott i regionfinalen i entreprenörstävlingen Entrepreneur of the year. Foto: Vladimir Hartvig

Hon säljer löshår för miljoner

2010-10-21 | Publicerad 15:09  |  Uppdaterad 2010-10-22, 12:18
                                  
Hon startade sitt företag för tre år sedan. Nu omsätter hon nästan 40 miljoner kronor - på att sälja hår.
Ida Backlund från Umea år 25 år gammal och vet vad hon vill. Att på kort tid ha skapat ett företag med mångmiljonvinster är inget som får henne att slå sig till ro.
- Målet är att ha en försäljning på 500 miljoner kronor om fem år och jag vet precis hur vi ska göra det, säger hon.
E24 träffar henne i samband med en prisutdelning vid regionfinalen i entreprenörstävlingen Entrepreneur of the year i Umeå. Hon precis fått pris som Årets kvinnliga stjärnskott.
Affärsidén är att, via webbsajten Rapunzelofsweden, sälja löshår till privatkunder över hela världen. Sedan starten 2007 har närmare 70 000 personer köpt hennes produkter.
Håret är äkta och köps in från Asien, Ryssland, Sydeuropa och, i sällsynta fall, Skandinavien. Kunderna använder det framför allt till att förlänga håret.
- Det viktigaste för framgången är att vi har hår av bra kvalitet och det är inte alltid lätt att hitta. Det bästa håret är hår som i princip är obehandlat och det blir blir hela tiden lite svårare att få tag i, säger Ida Backlund.
Hon har nu skapat ett nätverk av leverantörer som i sin tur har kontakt med frisörsalonger som kan leverera hår.
- Jag kontaktas varje vecka av oseriösa leverantörer så det gäller att vara noggrann.
Rapunzel of Sweden levererar idag till kunder i åtta europeiska länder och siktet är nu inställt på ytterligare tre: Ryssland, Italien och Frankrike.
En annan nyckel är snabba leveranser. Svenska kunder som lägger order på måndagen ska få håret levererat på tisdagen. För kunder i Europa tar det två dagar.
- Det gäller att ha rätt tillvägagångssätt och vi har unika strategier för varje marknad, säger hon. Det innebär bland annat att företaget har en anställd designerad för varje specifik marknad.
När Rapunzel Of Sweden lanserades i Tyskland anställdes till exempel en tysk frisör med god kunskap om den tyska marknaden. I strategin ingår dessutom att alla anställda ska arbeta på kontoret i Umeå.
- Vi har tagit hit fem personer från olika länder och ordnat med lägenheter och arbetstillstånd. Resultatet blir helt enkelt inte lika bra om de anställda jobbar ensamma i sina hemländer, säger Ida Backlund.
Planen är nu att till år 2015 öka omsättningen till 500 miljoner kronor.
- Jag har helt klart för mig vad som ska göras och det måste vi hålla oss till om vi ska lyckas. Jag har en plan för varje anställd och varje marknad... År 2015 kommer vi att finnas i 18 länder och vi är då 55 anställda, säger hon.
Men är det verkligen så viktigt att det blir ett storföretag?
- Om jag hade satt målet på 100 miljoner kronor hade jag ju inte kommit någon vart. Min dröm är att bli ett IKEA inom hårprodukter, det skulle vara helt fantastiskt.





Se også da vi var i TV


Ingen kommentarer:

Send en kommentar